ZDROJ: http://infoservis.insite.cz
Sedm smrtelných hříchů ve vzdělávání
Váháte a nevíte, který kurz či systém vzdělávání pro své zaměstnance zvolit? Těžko se orientujete v nepřeberné nabídce vzdělávacích firem? Chcete, aby vaše investice byla vynaložena efektivně a také dobře zhodnocena? Pro začátek se vyhněte lektorům či vzdělávacím firmám, které se dopouštějí hříchů, jenž efektivitu vzdělávání zabíjejí.
1. Samolibost - my jsme ti nejlepší a nikdo se nám nemůže vyrovnat. Lektor je opojen svými úspěchy. Opakuje desítky známých pravd s pocitem, že na ně právě přišel. Program není připraven na základě požadavků a potřeb účastníků. Celé léta tak učíme ty nejúspěšnější, tak proč něco měnit?
2. Přehlcenost - za dva dny probereme desítky témat. Informace jsou chrleny bez logické struktury nebo didaktického systému. Účastníci mohou podlehnout pocitu úžasné nabídky přebohatého rozvrhu. Výsledkem je však pouze informační přesycenost s minimální možností cokoli uchovat v paměti, natožpak aplikovat.
3. Umluvenost - není komunikací. Lektor rád poslouchá sám sebe. Ideální procentuální poměr prezentace lektor - účastníci je 40 : 60.
4. Nesrozumitelnost - informace jsou podávány příliš složitou formou, takže pro školené je těžké pochopit obsah samotného sdělení. Lektor by se měl snažit komunikovat co nejjednodušším a nejsnáze pochopitelným způsobem (např. vyvarovat se příliš častému a zbytečnému používání cizích slov a odborných výrazů).
5. Neužitečnost - lidé toho spoustu znají, ale málo toho dovedou. Rozvoj dovedností je klíčový.
6. Jednosměrnost - absence zpětné vazby je trestuhodná. Je nutné neustále aplikovat nejrůznější formy vzájemného hodnocení a ověřování dosažené úrovně. Do takového procesu se musí zapojit účastníci, lektoři a realizátoři, ale i zadavatelé a objednatelé.
7. Marnivost - forma nesmí zabít obsah. Vysoká cena, zahraniční značka či exkluzivní prostředí nejsou vždy zárukou efektivního firemního vzdělávání.
-ds-
Zdroj: Moderní řízení
Původní článek: http://modernirizeni.ihned.cz/1-10000515-18230410-…